بلاگ

ایده جدید در چاه‌آزمایی: تست پالس به منظور مشخصه‌سازی پوش سنگ

در این پست قصد دارم یکی از کارهای جدیدی که در سال ۲۰۱۸ در مورد چاه‌آزمایی انجام شده است را با شما به اشتراک بگذارم. 

یکی از روش‌های کسب اطلاعات در مورد ویژگی‌های مخزن، تست پالس (Pulse testing) است. 

برای مثال، یکی از روش‌های ازدیاد برداشت پیشنهادی در میدان گچساران تزریق گاز دی‌اکسید‌کربن است که البته تزریق گاز در لایه تولیدی با محدودیت‌هایی نظیر میزان استحکام پوش سنگ مواجه است. به بیان دیگر اگر پوش سنگی که پوشاننده لایه‌های تزریقی است ضعیف باشد، آنگاه این مسأله تاثیر منفی بر روی ایمنی روش‌های تزریق سیال خواهد گذاشت.

برخی موارد احتمالی نشت (Leakage) سیال هیدروکربنی عبارتند از: فشار بیش از حد (Overpressure) در عملیات تزریق سیال و Leaky faults

مانیتورینگ فشار (Pressure monitoring) یکی از روش‌های کاربردی جهت تشخیص سریع و موثرleakage می‌باشد. 

روش‌های چاه‌آزمایی تناوبی (harmonic or periodic) می‌توانند برای مشخصه‌سازی مخزن (Reservoir characterization) مورد استفاده قرار گیرند. سیگنال‌های فشاری به صورت تناوبی از چاه فعال منتشر می‌شوند و پس از حرکت در محیط متخلخل، توسط چاه مشاهده‌ای (که در نزدیکی چاه فعال قرار دارد) دریافت می‌شوند. تست پالس (Pulse testing) یک روش ارزیابی خواص میانگین بین دو چاه است.

بر خلاف تست‌های کاهش فشار که نیاز است که دبی ثابت نگه داشته شود، در تست‌های تناوبی نیازی نیست که دبی در هر دوره جریان ثابت نگه داشته شود؛ زیرا نوسانات دبی عمدتاً بر اجزای فرکانس بالا اثر می‌گذارند که مربوط به ناحیه اطراف چاه هستند. علاوه بر این، نه نیازی است که در طول تست چاه بسته شود و نه نیازی به دانستن تاریخچه دبی برای آنالیز داده‌های فشاری است.

فرض کنید یک مدل فیزیکی به شکل بالا داریم که شامل ناحیه بالایی (above zone)، لایه پوش سنگ و ناحیه تزریقی (injection zone). پوش سنگ تراوایی بسیار کمی دارد و چاه تزریقی در وسط ناحیه تزریقی تکمیل شده است. پالس تزریق از چاه تزریقی منتشر می‌شود و از پوش سنگ می‌گذرد و به لایه بالایی می‌رسد.

نویسندگان مقاله معادلات انتشار را برای هر سه لایه نوشته‌اند و از تبدیل فوریه برای حل سیستم معادلات انتشار استفاده کرده‌اند. در حقیقت، در راه حل تحلیلی ارائه شده، با استفاده از تبدیل فوریه متغیر زمان به حوزه فرکانس تبدیل می‌‌شود.

معمولا برای کوتاه شدن و اختصار راه حل، معادلات بی بعد می‌گردند.

در این مقاله از روش تست پالس برای مشخصه سازی پوش سنگ (با تراوایی بسیار کم) استفاده شده است.

لینک دانلود مقاله

 

پیشنهاد کاربردی بعد از مطالعه این مطلب: بیش از ۱۱ ساعت فایل آموزش ویدئویی درس چاه‌آزمایی

پیشنهاد کاربردی بعد از مطالعه این مطلب: کتاب چاه‌آزمایی صادق سلمانی (چاپ جدید) + پکیج ۰ تا ۱۰۰ چاه‌آزمایی

پیشنهاد کاربردی بعد از مطالعه این مطلب: آموزش ویدئویی نرم‌افزار چاه‌آزمایی سفیر + آپدیت‌های آتی

پیشنهاد کاربردی بعد از مطالعه این مطلب: آنالیز داده‌های چاه‌آزمایی در مقیاس دانشگاهی و صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید