بلاگ

اسیدکاری انتخابی «Selective acidizing»

✅ گاهی اوقات یک چاه ممکن است که شبکه‌های مختلفی داشته باشد و ما بخواهیم که فقط برخی از شبکه‌ها را اسیدکاری کنیم. برای این کار بایستی آن محل مورد نظر را از سایر شبکه‌ها جدا کرده و به تنهایی مراحل اسیدکاری را روی آن انجام دهیم. برای مجزا کردن شبکه‌ها می‌توان از مجرابندهای انسباطی قابل بازیافت استفاده کرد.

✅ مجرابندهای انبساطی قابل بازیافت را با استفاده از لوله مغزی سیار یا وایرلاین به محل مورد نظر برده و آن را نصب می‌کنیم. سپس روی آن سیمان می‌ریزیم تا استحکام بیشتری داشته باشند. نکته مهم در مجرابندها این است که هر مجرابند میزان اختلاف فشار مجازی را می‌تواند تحمل کند که این اختلاف فشار مربوط به پایین و بالای مجرابند می‌باشد. معمولا برای اینکه فشار هیدرواستاتیک ناشی از وزن سیال بالای مجرابند کمتر باشد در مراحل اسیدکاری از گازوییل استفاده می‌شود نه آب. همچنین برای انجام تست تزریق‌پذیری، فشار مجاز را پایین‌تر در نظر می‌گیرند.

✅ برخی مجرابندها به صورت مکانیکی‌اند برخی به صورت سیمانی. مجرابندهای انسباطی مکانیکی مثل کاسه‌هایی هستند که درون آنها از جنس لاستیکی‌اند و پس از پایان عملیات دوباره به حالت اولیه در می‌آیند و قابل بازیافت‌اند. گاهی اوقات برای اطمینان بیشتر چند متر سیمان روی پلاگ ها ریخته تا اطمینان بیشتری حاصل شود.

✅ پس از پایان عملیات اسیدکاری انتخابی، با استفاده از وایرلاین یا کویل مجرابند را از چاه خارج می‌کنیم و تولید از تمامی شبکه‌ها ادامه پیدا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید