بلاگ

مفهوم “اثر ذخیره‌ چاه” در چاه‌آزمایی

✅ زمانیکه می‌خواهیم از یک چاه ولتست بگیریم فشارهای ته چاهی را لازم داریم. اگر نتوانیم چاه را از پایین ببنیدم طوریکه فقط بخش مورد نظر در دسترس باشد بایستی انتظار اثر انبارش دهانه چاه را داشته باشیم. نکته مهم این است که بایستی مشخص کنیم که این اثر مخرب چقدر به طول می‌انجامد.

✅ وقتی که چاه را از سطح برای انجام چاه‌آزمایی می‌بندیم هیچ راهی نیست که بتوانیم از شر اثر انبارش خلاص شویم. اثر انبارش به خاطر آن قسمت‌هایی از چاه و داخل لوله‌های در مسیر تولید از چاه می‌باشد که سیال را درون خودشان نگه می‌دارند. زمانیکه چاه را از قسمت‌های ته چاه می‌بندیم با این کار فضای چاه برای نگه داشتن سیال را از بین می‌بریم به خاطر همین اثر انبارش خیلی کمتر می‌شود. زمانیکه یک سیال تراکم‌پذیر مثل گاز با این مقدار حجم درون چاه، انرژی بسیار زیادی را دارد، اگر از یک شیر درون‌چاهی استفاده کنیم می‌توانیم تاثیر این حجم سیال را از بین بیریم. پس دو عامل مهم در اثر انبارش شامل میزان حجم سیال درون چاه و تراکم‌پذیری آن سیال.

✅ ما کلا دو سیستم مخزن «Reservoir» و چاه را داریم که اصطلاحا آن را wellbore می‌گوییم. زمانیکه شروع به تولید می‌کنیم wellbore همه چیز را تحت تاثیر می‌گذارد. هنگامیکه تولید سیال به سطح می‌رسد در ابتدا سیال مربوط به مخزن نیست و سیال درون Wellbore می‌باشد و به مرور زمان و به طور آهسته اثر مخزن شروع می‌شود. پس ما دو دبی داریم. یک دبی در سطح و یک دبی از مخزن به دورن چاه. دبی سطحی ثابت است اما دبی مخزن به چاه با زمان تغییر می‌کند. در ابتدا این دبی بسیار کم و‌ نزدیک به صفر می‌باشد و سپس مقدار آن زیاد شده تا در نهایت به مقدار دبی سطح برسد. این روند در تست ساخت فشار دقیقا برعکس‌ می‌باشد. در تست ساخت فشار چاه را می‌بندیم و دبی سطحی صفر می‌شود اما مخزن کماکان در حال تولید به چاه می‌باشد تا بالاخره صفر شود. در ابتدا که چاه را می‌بندیم درون wellbore پر از سیال می‌باشد مثل یک اسفنج می‌‌ماند.

اثر ذخیره چاه در تست کاهش فشار

 

اثر ذخیره چاه در تست ساخت فشار

✅ تنها کاری ما می‌توانیم بکنیم برای کمتر کردن اثر انبارش این است که حجم سیال درون چاه را کم کنیم. حجم سیال درون‌ چاه تنها پارامتر تحت کنترل ما می‌باشد. زمانیکه تراوایی سازند کم باشد این به تعادل رسیدن و اثر انبارش ممکن است که ماه‌ها و سال‌ها طول بکشد، غیر قابل باور اما اتفاق می‌افتد. یک مخزن بوده با تراوایی ۰.۰۰۵ میلی دارسی که اثر انبارش آن در طول عمر مخزن وجود داشته است یعنی تمام طول از آن چاه به خاطر اثر انبارش بوده است نه مخزن. هر چقدر که تراوایی بیشتر باشد دبی مخزن به چاه سریعتر با دبی سطحی برابر می‌شود. همچنین هر چقدر که حجم wellbore کمتر باشد دبی مخزن به چاه سریعتر با دبی سطحی یکی می‌شود.

✅ در زمان‌های اولیه وقتیکه دبی مخزن به چاه صفر می‌باشد و‌ تولید و دبی سطحی به خاطر اثر انبارش می‌باشد می‌توانیم wellbore را آنالیز کنیم. در یک‌ بازه‌ای که دبی مخزن به چاه در حال افزایش و رسیدن به مقدار دبی سطحی است هیچ آنالیزی نمی‌توانیم داشته باشیم زیرا هم اثر مخزن را شامل می‌شود و هم اثر دهانه چاه را. در زمان‌های آخری که دو دبی باهم برابرند نیز می‌توانیم مخزن را آنالیز کنیم و پارامترهای اصلی را بدست آوریم‌ مثل تراوایی ، اسکین و … .

 

پیشنهاد کاربردی بعد از مطالعه این مطلب: بیش از ۱۱ ساعت فایل آموزش ویدئویی درس چاه‌آزمایی

پیشنهاد کاربردی بعد از مطالعه این مطلب: آموزش ویدئویی نرم‌افزار چاه‌آزمایی سفیر + آپدیت‌های آتی

دیدگاهتان را بنویسید