بلاگ

چند توصیه مهم برای موفقیت در کنکور ارشد مهندسی نفت

کنکور ارشد مهندسی نفت

این پست برای شما دوست عزیزی نوشته شده که چند هفته آینده کنکور ارشد مهندسی نفت داری! همه‌ شما مطلع هستید که کنکور ارشد مهندسی نفت عقب افتاده و در بهترین حالت قرار هست که ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ برگزار بشه ولی احتمالش هست که با این روند شیوع کرونا، مجدداً عقب بیفته. بنابراین خودتون رو برای هر سناریویی آماده کنید.

در اینجور مواقع دو سری افراد هستند:

  • یک سری از دوستان که از تابستان سال قبل یک نفس دارند می‌خونند خسته میشن و این هفته‌های پایانی انرژی شون کمتر میشه.
  • یک سری دیگه هم هستند که تازه دو زاریشون افتاده و بکوب شروع می‌کنن به خوندن.

پس جزو هر کدام که هستی، با قدرت ادامه بده و خسته نشو.

چند توصیه مهم برای موفقیت در کنکور ارشد مهندسی نفت

اگر معدل لیسانست خوب نبوده، اصلا نگرانش نباش. تراز کلی شما در کنکور شامل ۲۰ درصد معدل موثر و ۸۰ درصد نمره علمی شما در آزمون کنکور هست. با چند درصد اضافه‌تر زدن در برخی از درس‌ها می‌تونید معدل خیلی کمتون رو جبران کنید. به طور کلی، به معدل فکر نکنید؛ مهم نیست!

دروس عمومی (زبان، ریاضی و زمین) ضریب ۲ دارند و بقیه درس‌ها ضریب ۳. پس تمرکز اصلی باید روی دروس با ضریب ۳ باشه. اگه شما بتونید در یک درس مثل ولتست که ضریب ۳ داره، ۲ تا سوال بیشتر بزنید، ارزشش خیلی بیشتر از این هست که ۲ تا سوال در درس زمین که ضریب ۲ داره بزنید. منظورم این هست که اگر تا این لحظه مثلا زمین‌شناسی عمومی و مخزن یک رو نخوندید و حالا تصمیم گرفتید که یکیش رو انتخاب کنید، از همین حالا مخزن ۱ رو استارت بزنید؛ چرا که جزو دروس با ضریب ۳ هست.

تراز کلی شما در کنکور نسبت به بالاترین و بهترین تراز یعنی تراز نفر اول کنکور سنجیده میشه. بنابراین رتبه شما کاملاً وابسته به عملکرد سایر دوستانتان در کنکور هست. برای همین فعلاً به این فکر نکنید که بعداً چی میشه، فقط و فقط تلاشتون رو بیشتر کنید. 

هرچقدر فاصله شما از بالاترین تراز بیشتر باشه، رتبه شما بدتر خواهد شد!

ارزش هر سه درس زمین، زبان و ریاضی یکسان هست. بنابراین درسی رو برای مطالعه انتخاب کنید که فکر می‌کنید در اون قوی‌تر هستید و سوالات رو خیلی بهتر جواب میدید. مثلاً اگر زبان خیلی قوی هستید، کل وقتتون رو بذارید روی زبان و بعدش دیگه کلا قید ریاضیات رو بزنید (با توجه به زمان محدودی که تا کنکور باقی مانده).

سوالات کنکور ارشد و دکترای سال‌های قبل رو حتما چند بار حل و مرور کنید. مباحث مهم رو استخراج و نکات کلیدی رو حاشیه‌نویسی کنید.

دقت و سرعت عمل در کنکور حرف اول رو میزنه. بنابراین چند سری سوالات آزمون‌های آزمایشی راهیان در سال‌های گذشته رو پیدا کنید و در خانه به صورت زماندار بزنید. شما باید بتوانید ۱۵۰ دقیقه بدون خستگی در جلسه آزمون تاب بیاورید. این موارد را قبل از آزمون شبیه‌سازی کنید.

بهترین منابع کنکور ارشد مهندسی نفت را در این لینک معرفی کرده‌ام. هر کدام را نخوانده‌ای، با توجه به وقتی که داری در این مدت مرور کن. در بیشتر دروس، اولویت اول با کتاب‌های راهیان نفت است!

در لابه لای برنامه خودتون حتما برنامه منظم دروس رو هم بگنجانید. اینطوری نباشه که یک درس رو الآن بخونید و دیگه تا روز کنکور سراغش نرید. 

داشتن برنامه منسجم در این روزها خیلی مهمه. تقریباً همگی در خانه قرنطینه شده اید و ممکنه که وقتتون رو به بطالت بگذرانید. بنابراین حتما یک برنامه کلی از نحوه مطالعه خودتون داشته باشید و ساعات مطالعه روزانه خودتون رو ثبت کنید. 

برنامه‌ریزی و مشاوره همگام تا روز کنکور ارشد نفت ۹۹ با صادق سلمانی

و در آخر اینکه هدف اول و آخرتون قبولی در یکی از چند دانشگاه برتر نفتی باشه. وگرنه بعدش شدیدا پشیمان خواهید شد!

6 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

  • سلام اقای سلمانی
    من مدتیه وبسایت شما را پیدا کردم
    امسال هم کنکور شرکت کردم و الان وقت انتخاب رشته ست
    ببخشبد منظورتون دقیقا چی هست که گفتید ارشد رو در یکی از چند دانشگاه برتر بخونیم؟
    مثلا دانشگاه های دیگه مثه کرمان یا تبریز خوب نیستن؟

    • سلام و درود
      من شخصا اگر جای شما بودم هیچ کدوم از این دو دانشگاه رو انتخاب نمی کردم.
      در صنعت نفت دانشگاه های تهران، شریف، امیرکبیر و صنعت نفت رو به خوبی می شناسند.

  • جناب میشه بفرمایید وقتی کتابی رو مطالعه میکنیم تا اتمام کتاب بخونیم یا هر روز کتاب متفاوت انتخاب کنیم ؟
    ممنون میشم جواب این سوال رو شفاف و بروش درس خوندن شخص خودتون بهم اعلام کنید

    • سلام
      بستگی به نحوه مطالعه شما داره. مثلا من تابستانی که کنکور داشتم، درس به درس می خوندم. یعنی سنگ را کامل تمام کردم، بعدش رفتم سراغ ریاضیات. اما از مهرماه درس ها را همزمان با هم جلو می بردم تا شرایط کنکور برام شبیه سازی بشه. سعی کنید چیزی شبیه بودجه آزمون های آزمایشی داشته باشید و مطابق اون مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید